Vermoeid en hoofdpijn na yoga – the day after

Malvina
  | 
22 februari 2021

Hoe voel jij je na een yogales? Zijn het regenbogen en roze glitters of ben je doodvermoeid en kan je de koelkast leeg vreten?

Vermoeidheid en hoofdpijn na yoga is niet abnormaal.

Nou ja, leuk zo, yoga…

Jazeker wel! Onder meer omdat voor jezelf zorgt. Je spieren worden sterker, gifstoffen worden verwijderd uit je lijf, blokkades worden losgemaakt en je hoofd wordt helderder!

Maar ja, soms doet eerst even zeer…

Er zijn grofweg drie ‘klachten’ die je kunt hebben na yoga. We beginnen met de meest voor de hand liggende:

1. Spierpijn na yoga

Yoga is niet alleen maar chillen en stretchen, vaak wordt er ook serieus gezweet op de mat. Omdat we ons lichaam op bepaalde manieren bewegen en bepaalde poses aanhouden, worden spieren aangesproken die we in het dagelijkse leven nooit gebruiken.

Na yoga heb je vaak spierpijn op plekken waarvan je niet wist dat je daar spieren had.

Als je de pijn echt irritant vindt, houd dan in gedachten dat ze zich aan het herstellen zijn voor jou. Zodat je binnenkort makkelijker door de Chaturanga kunt bewegen en staand je veters kunt knopen zonder gevaar voor je leven.

En maak het functioneel: spierpijn kan je lichaamsbewustzijn vergroten. Nu voel je echt de spier. Waar loopt ie? Waar begint en eindigt de pijn? Doe je volgende les meer of minder?

2. Vermoeidheid en hoofdpijn na yoga

Na al mijn jaren yoga practice, voel ik me vaak moe na een yogales en kan ik rechtstreeks mijn bed in.

En dat is niet gek, want de yoga houdingen en bewegingen stimuleren bepaalde processen in je lichaam, zoals bijvoorbeeld het afvoeren van gifstoffen. Zolang deze gifstoffen nog in je bloed zitten, kan dat zorgen voor hoofdpijn en vermoeidheid na yoga.

Soms duurt het een paar uur, soms meerdere dagen. Als je voor het eerste yoga doet (in lange tijd) kunnen de klachten erger zijn. Als je last hebt van misselijkheid of migraine, wacht even tot je volledig aangesterkt bent voordadt je weer aan de yoga gaat.

Wees niet ontmoedigd door vermoeidheid of hoofdpijn na yoga, want wellicht heb je er over een paar lessen nauwelijks of geen last meer van!

Wil je extra snel van je klachten af?

  • Drink veel water (misschien zelfs warme thee tijdens de les)
  • Pak je rust, geef je lichaam tijd.
  • Doe binnen de week na je yogales deze gratis korte detox yoga flow.

3. Extra emotioneel na yoga

Ooit gehad dat je tijdens of na een yogales je weer ging opwinden over een ruzie van lang geleden? Of dat je (net niet) moest huilen voor compleet onduidelijke reden?

Tijdens yoga werk je niet alleen aan je fysieke lichaam, maar ook je energetische lichaam. Er is weinig wetenschappelijk bewijs voor, maar tijdens yoga kunnen blokkades in je lijf (energetisch en biologisch) doorbroken worden.

Hierdoor komen diep verborgen emoties naar boven, waarvan je soms niet wist dat je ze had (bijvoorbeeld enorme haat, diep verdriet, puur geluk,…). Het is goed om die dan niet tegen te houden, maar het even te laten gebeuren.

Yoga werkt bij iedereen anders. We hebben allemaal een ander lijf, een ander verleden, een andere persoonlijkheid.

Dus als je al lang yoga doet en je hebt nooit hoofdpijn na een yogales, niet vermoeid en niet extra emotioneel, maak je geen zorgen. Je bent ook normaal😘

Artikel uit de categorie:
Yoga science

2 Reacties op "Vermoeid en hoofdpijn na yoga - the day after"

  1. Dus mijn hoofdpijn is helemaal niet zo raar… Interessant!

Geef een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© 2021 MalvinaYoga - Powered by Maatos